In haar discoserie is Maryoke zowel toeschouwer als danser. Door in een discotheek zowel het schouwspel te observeren, als zelf op te gaan in de muziekbeleving terwijl ze tegelijkertijd juist hierdoor de aandacht trok, ervoer Maryoke de mogelijkheid tot metamorfose. Verscholen achter een ander uiterlijk was het mogelijk met een ander deel van jezelf in de belangstelling te komen. Haar "discodansers" geven dit weer in bewogen, met krijt en verf neergezette, lijnen en vegen op papier. De discofiguren gaan op in hun eigen beleving van het dansen, maar willen tevens opvallen door de toeschouwer hiervan deelgenoot te maken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Disco XV (tweeluik, 1985) | Perspex e, 3 (1985) | Disco XLII (1986) | Lentedans (1986) |
De vrouwelijke figuur in deze werken wordt los van haar omgeving weergegeven en in een pose neergezet. Dit is noodzakelijk om zich te kunnen concentreren en zich te kunnen inleven in haar geliefde karakter. Vanuit haar 'eigen plekje', gesymboliseerd door de stoel, waar ze zich kan terugtrekken, zichzelf kan zijn en haar verbeelding de vrije loop kan laten, waant ze zich even iemand anders, een idool, een ster, een Onbereikbare. Tegelijkertijd wil ze U, de toeschouwer, vanuit de stoel als 'podium', haar fantasiewereld binnentrekken door zichzelf ten toon te stellen, en wil ze worden bewonderd.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Imagine you're a celebrity (1988) |
W.o.c. XI (1988) | W.o.c. XXVII (1988) | Who's that lady (1989) |
Als op de radio een liedje van Marilyn Monroe te horen is, spreekt dat Maryoke sterk tot de verbeelding. Begin 1989 inspireert dit haar tot het maken van het twee-en-een-half meter hoge beeld "I Wanna Be Loved By You (Poepoepidoe)", bestaande uit beschilderd hout en PVC-golfplaat. Haar beeld toont een contrast: alledaags en bemind willen zijn, maar tegelijkertijd op een voetstuk geplaatst willen worden om aandacht te krijgen. Een vrouw die zowel huiselijk als goddelijk wil zijn. Het beeld "With Many Unforgettable Memories" toont een verschijning voor het voetlicht, een herdenking van een idool, een verering van een godin. Ze zocht genegenheid in een gezinsleven en werd publiekelijk onthaald. Ze verlangde naar huiselijke soberheid en ambiëerde de weelde van een diva. Het beeld is een podium, een grafzerk, een altaar, een tempel........with many unforgettable memories. De acryl-schilderingen op papier vertalen haar schizofrenie in geënsceneerde taferelen: haar ambitie dwingt haar om er voor het publiek te zijn, terwijl de persoonlijke ambiances haar verlangens vervullen.
Bij de Marilyns lopen hunkering naar roem en (publieke)aandacht en verlangen naar dagelijkse eenvoud en intimiteit door elkaar.
In 1994 wordt de media geschokt door de enorme aanhoudende bosbranden op Sumatra. Orang-oetangs die geen kant op kunnen. Ontbossing ten koste van oerwoudbewoners. Verstedelijking in China waardoor leefgebieden van onder andere de tijger en de panda te klein worden voor voortplanting. Nog steeds handel in dierlijke producten voor "medicinale" doeleinden en siervoorwerpen. De natuur en de dieren zijn ons lief en tegelijkertijd zijn we bezig ze te vernietigen. Getroffen door dit besef, laat Maryoke niet alleen de mooie natuur en de schoonheid van de dieren zien, maar ook de angst voor het verlies ervan.
Deze serie geeft het tijdsbeeld van het jachtige leven van nu weer; iedereen heeft het "druk, druk, druk". Men wil zoveel mogelijk doen en hebben in zo kort mogelijke tijd en het liefst alles tegelijkertijd. Het moet allemaal kunnen en dat gaat dus niet. Het leven is één grote koffer vol bagage die we nauwelijks kunnen tillen, een moment voor genot is haast niet meer te vinden. We zijn vreselijk aan het netwerken, en ondertussen vereenzamen we. Met z'n allen kent niemand elkaar meer. In die grote maatschappij leven we allemaal op ons eigen eiland.
Dit werk gaat over de toekomst en het leven.
![]() |
![]() |
![]() |
Toekomstmuziek (2013) | Mijn Paspoort (2019) | Schaamteloos (2022) |
![]() |
![]() |
![]() |
Kat en muis (2023) | Even geen poespas (2023) | Tevreden (2023) |
![]() |
||
Eigen wereld (2024) |